Dupa incheierea editiei din acest an a Dakarului, Gianenrico Griffini, presedintele juriului International Truck of the Year, a avut ocazia sa stea de vorba cu liderul echipei Iveco, Gerard de Rooy, invingator pentru a doua oara in cariera in acest raliu
El a aratat ca, in ciuda avansului confortabil pe care l-a avut in ultimele etape, nu s-a simtit sigur de victorie pana aproape de final, si a punctat principalele aspecte care au contribuit la acest triumf, pe care l-a dedicat fostului sau copilot, Jurgen Damen, mort anul trecut intr-un accident.
Gianenrico Griffini: La aceasta editie a Dakarului, echipa ta a avut rezultate impresionante: patru camioane in Top 10, trei in Top 5, o diferenta uriasa fata de Ayrat Mardeev (n.r.: ocupantul celui de-al doilea loc in clasamentul general) si, mai mult decat atat, o performanta foarte buna si solida a echipei etapa de etapa. Care sunt motivele pentru care ati obtinut acest rezultat?
Gerard de Rooy: O noua alcatuire a echipei, cu trei echipaje care au condus modelul Powerstar, toate in masura sa castige Dakarul, piloti foarte buni pentru camioanele de asistenta tehnica (Trakker) si o echipa de mecanici cu responsabilitati si roluri redefinite. Aceasta noua formula a fost folosita pentru prima data la testele noastre private din Maroc, apoi optimizata in timpul raliului Oylibia si a functionat pe deplin recent, la Dakar.
Poti descrie in cateva cuvinte cum a fost pentru tine aceasta editie a Dakarului?
In afara de rute si de alte aspecte despre care am vorbit si in timpul competitiei, important este ca am putut sa ma concentrez cu adevarat asupra a ceea ce aveam de facut eu, adica sa conduc pentru victorie. Noua formula de organizare a echipei ne-a permis, mie si echipajului meu, sa ne concentram in fiecare zi doar asupra cursei propriu-zise. Celelalte lucruri – intretinerea si reparatiile camioanelor din competitie, catering, logistica s.a. – nu mai erau treaba mea, ci de ele s-a ocupat echipa de management. Asta mi-a dat liniste si a creat o atmosfera mult mai relaxata.
Care au fost cele mai dificile etape si unde ai obtinut avantajul decisiv in raliul din acest an? A fost etapa a opta, cand ai trecut pe primul loc in clasamentul general, sau a zecea, unde ai fost surprins de distanta uriasa care te separa de pilotii rusi?
Dupa ziua de odihna am stiut ca echipajele Kamaz urmau sa forteze. Asa ca in timpul specialei Salta-Belen Nikolaev a fost chiar foarte rapid. Am putut remarca asta cand am vazut urmele lasate de anvelopele lui, asa ca am inceput sa fortez inca de la inceputul specialei. Si in cele din urma am castigat 2,5 minute. Cred ca echipa Kamaz a primit un „pumn mental“ in fata. Si in urmatoarele doua zile si-au asumat prea multe riscuri. Au presat prea mult. Iar in timpul specialei Belen-Belen noi nu am avut absolut nicio problema. Deci asa se explica diferenta foarte mare dintre mine si ei in clasament.
Ai afirmat pe pagina ta de internet ca la un Dakar nu e nimic garantat pana cand nu treci linia de sosire in ultima etapa. Dar cand ai simtit ca a doua victorie in acest raliu iti este la degetul mic?
Sincer? Abia in timpul ultimei zile de competitie, adica vineri. Raliul Dakar este atat de imprevizibil, orice se poate intampla si chiar se va intampla, si e usor sa faci greseli. In timpul specialei de vineri am simtit ca ii aveam pe adversari „sub control“ si ca victoria devenise o realitate.
Intr-un interviu anterior ai spus ca esti un pilot relaxat, care are de fiecare data o abordare strategica asupra cursei. Ti-ai schimbat cumva in vreun fel stilul de condus anul acesta? Sau, dimpotriva, ai ramas la „filosofia“ ta potrivit careia pentru a termina intaiul trebuie intai sa termini?
Anul acesta am avut un navigator fantastic, foarte profesionist: cu Moi am avut incredere deplina, ceea ce mi-a dat liniste si mi-a permis sa ma concentrez mai mult asupra condusului. Pana la urma, faptul ca am fost mai relaxat m-a facut mai rapid.
De obicei preferi sa conduci pe nisip si dune, dar anul aceasta a trebuit sa faci fata si unor terenuri extrem de alunecoase. Cum te-ai simtit atunci?
Prima saptamana a fost chiar ciudata din cauza conditilor meteorologice. Drumurile umede nu sunt preferatele mele. Asa ca nu am riscat nimic, nu am fortat in acele zile si pana la urma nu am pierdut decat cateva minute pe zi. Iar unele echipe au fortat enorm si pana la urma au castigat doar cateva minute.
Poti descrie principalele caracteristici ale camionului tau Iveco Powerstar, cele mai importante calitati ale lui?
Cel mai impresionant lucru este, desigur, motorul. De cand conduc Iveco, echipa nu a avut niciodata vreo problema cu motorul. Nivelul de putere si de cuplu il face, dupa parerea mea, cel mai bun din domeniu. Petronas a oferit lubrifiantii potriviti, ceea ce a dus la performante remarcabile. In plus, usurinta la condus, confortul (relativ vorbind, desigur), scaunele si pozitia volanului, alaturi de amortizoare si de anvelopele de la Goodyear au facut un camion castigator la raliu.
Ce ai schimbat la camion, comparativ cu modelul de anul trecut?
Sincer vorbind, nimic. Asa cum am spus, sunt foarte multumit de trenul de rulare. Nu a avut nevoie de modificari. In timpul testelor ne-am concentrat asupra modului cum se comportau amortizoarele pe diverse tipuri de teren, nisip versus pietre etc. In plus, colaborarea cu Goodyear ne ajuta sa intelegem multe despre comportamentul anvelopelor in cele mai diferite circumstante.